Obsługa firm czy klientów indywidualnych: co bardziej opłaca się serwisom komputerowym?
Pracę pogotowia komputerowego można podzielić zasadniczo na obsługę firm oraz obsługę klientów prywatnych. I choć zarówno w jednym jak i drugim przypadku jego zadaniem jest rozwiązywanie różnych problemów z komputerami, to jednak konkretne czynności trochę się różnią, podobnie zresztą jak kwestie finansowe. Przyjrzyjmy się zatem, jak to przedstawia się w praktyce…
Obsługa firm
Z pewnością nawiązanie współpracy z firmą (im większa, tym lepsza), to to, do czego dąży każde pogotowie komputerowe. Przede wszystkim dlatego, że stawki (za te same zadania, co oferowane nie- firmom) są znacznie wyższe. Po drugie, współpraca odbywa się na podstawie tak zwanych umów serwisowych, czyli abonamentów, w których (w zależności od wielkości) wliczone jest ileś przyjazdów technika, do siedziby firmy. Co ważne, jeśli informatyk nie zajwi się w firmie ani razu, pieniądze i tak są pobierane.
Do zadań, z którymi muszą zmierzyć się informatycy w firmach należy przede wszystkim obsługa firmowej, lokalnej sieci. Często, jako jedyni posiadają oni konto administratora, dzięki czemu mają pewność, że nic nie zostanie namieszane, ale z drugiej strony też są częściej potrzebni, nawet do zwykłych instalacji programów użytkowych.
Obsługa klientów indywidualnych
Tutaj problemem jest przede wszystkim to, że klienci są jednorazowi. Ciągle więc trzeba szukać nowych, wydawać spore nakłady finansowe na reklamę, a efekt tego może być… żaden, bo przecież jeśli akurat trafimy na ludzi, ze sprawnym sprzętem, to na pewno ni będą oni zainteresowani naszą ofertą. Do tego wszystkiego dochodzi jeszcze pewno rodzaju ?uciążliwość?, ciągłe telefony z pytaniami o nawet najprostsze rzeczy. Nie można przecież takiej osoby zbyć bo źle to wpływa na wizerunek, ale i nikt nie ma czasu, na darmowe konsultacje.
Jeśli zaś chodzi o najczęstsze zlecenia, to w zdecydowanej większości przypadków, chodzi o wykonanie reinstalacji komputera. Dla starszej osoby (a głównie tacy ludzie szukają pomocy w pogotowiach komputerowych), wykonanie formata jest czymś strasznie skomplikowanym, szukają więc pomocy z zewnątrz. Niestety, z racji niskich emerytur, nie są też świetnymi klientami i nie można im podawać zbyt wysokich cen.
Jak więc widać, dla pogotowia komputerowego znacznie cenniejszym klientem jest duża firma. Nie mniej jednak nawiązanie z nią współpracy jest bardzo trudne, wiele serwisów nigdy się tego nie doczeka. Dlatego też dobrze, że można się trochę wesprzeć na klientach indywidualnych. Trzeba jednak mieć na uwadze to, że umiejętności komputerowe, mamy jako społeczeństwo coraz większe, więc z czasem pracy dla (obsługujących indywidualnych klientów) serwisów, będzie coraz mniej…
Materiały źródłowe:
Pogotowie komputerowe w Warszawie – megaserwis.com.pl